Translate

środa, 31 lipca 2013

Wybór właściwego partnera w biznesie prokonsumenckim?

Załóżmy, że chciałbyś rozpocząć współpracę w marketingu prokonsumenckim angażując się tylko dodatkowo lub trochę bardziej.

Czy wiesz jak ważny jest wybór właściwego partnera do współpracy?
Co zrobić aby pierwsza była tą właściwą i aby nie tracić czasu na firmę, która nie będzie się rozwijała, nie da ci szans na rozwój lub zniknie w ciągu roku?
Czy wiesz jaki masz wybór?
Przez ostatnie 50 lat powstało około 40 000 firm w tej branży.
Rynek je zweryfikował i przetrwało około 10 000 a sukces odniosło mniej niż 1 % czyli niecałe 100.
Sukces w tej branży to obroty powyżej 100 mln $ rocznie.
Ok. Czyli już zawęziliśmy grono znacznie. Dla wzrokowców dodałem obrazek.


Przede wszystkim zawsze pytaniem numer jeden powinno być czy firma ma produkt? Dokładniej o produkcie będzie jeszcze niżej więc w tym momencie chodzi mi o to, że jeżeli firma tak naprawdę nie dysponuje produktem (spożywczym, AGD, kosmetyk itp.) czy mierzalną i realną usługą (ubezpieczenie, abonament telefoniczny) to uprzejmie ale stanowczo podziękuj za próbę wciągnięcia do nielegalnego tematu zwanego piramidą finansową. Definicję MLM i różnicę w stosunku do piramidy finansowej znajdziesz tutaj. Zwracam na to szczególną uwagę drugi czy nawet trzeci raz na tym blogu nie dlatego aby kogokolwiek przestraszyć. Bardziej dlatego, że każda piramida różnymi sposobami próbuje upodobnić się do MLM. Raz okazuje się, że produktem jest rabat, innym razem, że jakieś wirtualne udziały albo kilkuminutowy film.

Załóżmy, że ten etap masz za sobą, bo okazało się, że jest to legalny biznes. Drugą ważną kwestią jest to, że duża część działających firm w branży to marketingi typowo sprzedażowe.

Być może ty akurat lubisz sprzedawać. Jeżeli tak to należysz do 5 % populacji, bo pozostałe 95 % nie lubi, nie przepada i woli robić cokolwiek innego. Jeżeli natomiast lubisz kupować a chciałbyś zajmować się tylko przekazywaniem informacji to marketing konsumpcyjny(prokonsumencki) jest właśnie dla ciebie.

Załóżmy, że już okazało się, że to jedna z tych 100 firm i jest to marketing prokonsumencki czyli w 95 % dla ciebie. Co dalej?

Moim zdaniem warto kierować się pięcioma poniższymi kryteriami:
1) Produkt
2) Czas
3) Zarząd
4) Plan wynagrodzeń
5) Motyw działania

Możesz rzec, że to tylko ogólne hasła. Czyli dokładnie co to znaczy?

1) Produkt.

Przede wszystkim najlepiej aby produkt był:
- Zużywalny (Wtedy po skończeniu się, zużyciu współpracownik lub klient dokona kolejnego zakupu a przecież to klucz do pasywnych dochodów)
- Opatentowany (Wtedy masz pewność, że oryginał jest tylko jeden a pozostałe to co najwyżej podróbki. To nie powinno być coś co możesz kupić po prostu w sklepie. Czasami zamiast/dodatkowo mogą to być certyfikaty, badania naukowe czy polecenia znanych osób)
- Wyjątkowy ( Produktów zwykłych jest cała masa więc sam określ co dla ciebie oznacza wyjątkowy. Czy bardziej unikalny czy bardziej poprawiający byt innym. A może 2 w 1.)
- Zgodny z trendami (Wtedy masz pewność, że będzie coraz większe zapotrzebowanie na te produkty.Od co najmniej kilku lat ja widzę trzy podstawowe globalne trendy: wysoka technologia, wellness i edukacja osobista)

2) Czas

Jeżeli ktoś ci pokaże projekt, który dopiero co wystartował albo ma wystartować to zalecałbym dużą ostrożność. Patrząc na statystyki na początku tego posta masz szanse jak 1 do 400 więc 0,4 %. Czy naprawdę chcesz próbować 400 razy? Tu bardzo dobrze realizują się wizjonerzy, którzy mają pewnego rodzaju instynkt aby trafić w tą właściwą.

Trzecia faza na rysunku czyli stabilizacji to sytuacja gdy dana firma i jej produkty najczęściej są już na rynku w danym kraju od kilkunastu i więcej lat. Wtedy prawie każdy już zna firmę a przynajmniej jej nazwę i mniej więcej zakres produktów. Można powiedzieć, że karty już zostały rozdane a główna część tortu podzielona.

Druga faza czyli dynamicznego wzrostu to najkorzystniejszy moment aby podjąć współpracę. Tu już firma może pokazać tobie i twoim współpracownikom swoje dokonania, cyfry i rezultaty. Tu już nie ma ryzyka, że firma za kilka tygodni czy miesięcy zniknie z rynku. W tej fazie to już rynek i klienci pozytywnie zweryfikowali firmę. Więc jeżeli firma pokaże ci, że "tutaj jesteśmy" to podejmij współpracę i korzystaj na dynamicznym wzroście. Nie czekaj na trzeci etap tylko uczestnicz we wprowadzaniu marki na rynek mając swój udział w tym torcie.

3) Zarząd (i liderzy)

W tej kategorii warto zwrócić przede wszystkim uwagę na grupę osób, którzy stworzyli tą firmę i aktualnie nadają jej kierunek. Zasadą w MLM jest jawność tych osób z imienia, nazwiska, wizerunku oraz co najmniej krótkiego opisu doświadczenia i dokonań. Jeżeli widzisz, że to są ludzie z dużym doświadczeniem w branży, innowacyjni, dynamiczni oraz mają swoje wartości a nie tylko dolary w oczach to jest to bardzo duży argument na plus.

Oprócz ludzi pod tą kategorię warto też podpiąć narzędzia wsparcia. Jeżeli zauważysz, że broszury, materiały multimedialne, biuro wirtualne i cykliczne spotkania rozwoju osobistego tworzą razem sprawdzony model czyli łatwo duplikowalny system, to może okazać się to kluczem do twojego sukcesu i profesjonalnej, efektywnej współpracy.

4) Plan wynagrodzeń

W planie wynagrodzeń ważne są dwie sprawy. Co firma oczekuje i co daje. Jeżeli oczekuje zakupu przy rozpoczęciu i podczas współpracy to dobrze, bo to znaczy, że jest to dobry MLM oparty rzeczywiście na obrocie produktu (bo niby skąd miałyby się brać pieniądze dla współpracowników i co jeżeli nie produkt miałbyś polecać?)
Warto też zwrócić uwagę czy plan marketingowy daje możliwości bardziej dorobienia kilkuset złotych do pensji czy również realne uzyskanie pełnej niezależności finansowej w ciągu 3-5 lat.
Możesz też zwrócić uwagę na dodatkowe nagrody czy raporty wynagrodzeń pokazujące na przykład jak w poprzednich latach zarabiali jej współpracownicy. To mogą być uśrednione dane ale porównując te dane z poziomami, rangami jakie osiągnęli lokalni liderzy można wiele wywnioskować.
Po prostu oceń czy ta firma da ci rosnące pasywne dochody w najbliższych miesiącach i latach.


5) Motyw działania

Według wielu ekspertów przyszłość należy do firm, które oprócz produktu dadzą coś więcej. Coś co będzie poprawiać byt ludziom. Możesz to sprawdzić w motto firmy, jej wizji lub aktywnym wspieraniu pomocy charytatywnej. Część firm MLM ma nawet własne projekty charytatywne.

Pozdrawiam i liczę, że te wskazówki pomogą dokonać ci słusznego wyboru.
Piotr Pawlik